Esplugues serà un dels vuit municipis metropolitans on començarà a funcionar el nou servei de motos elèctriques metropolitanes d’ús compartit, que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha regulat a través de l’atorgament de llicències metropolitanes, via concurs públic. Aquest 29 d’octubre s’ha presentat el servei, de regulació metropolitana i de titularitat i gestió privada, que arribarà abans que acabi l’any fins a gairebé 10.000 motos, estacionades a l’espai públic, i suposa un nou impuls per potenciar i facilitar opcions de mobilitat sostenible a l’àrea metropolitana.
A més d’Esplugues, el servei funcionarà a l’Hospitalet de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Barcelona, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs.
A l’acte de presentació, que s’ha fet a l’AMB, ha assistit l’alcalde d’Esplugues, Eduard Sanz, juntament amb alcaldes i alcaldesses de la resta de municipis (foto).
Cinc empreses operadores i 9.950 motos
L’AMB ha atorgat cinc llicències, que corresponen a cinc empreses operadores, amb un total de 9.950 vehicles. Concretament, les empreses són les següents: Hori Rides, SL (2.050 motos), Yego Urban Mobility, SL (2.050 motos), Cooltra Motosharing, SLU (1.950 motos), Go Sharing, BV (1.950 motos) i Acciona Mobility, SA (1.950 motos). A partir de demà, dimecres 30 d’octubre, les empreses tenen 40 dies naturals per fer tot el desplegament del servei.
Les motos podran moure’s i aparcar a les 8 ciutats. Per tant, es podrà agafar a Esplugues i fer un desplaçament i aparcar a qualsevol dels altres municipis. S’ha previst una zona de cobertura mínima, a la qual les empreses han de donar servei obligatòriament. També s’han previst àmbits amb restriccions, on podran estacionar sota determinades condicions, i àmbits de prohibició, on no podran estacionar, que sovint ja estan recollits en les ordenances municipals de cada ajuntament.
Les llicències tenen una vigència de dos anys, prorrogables per un període màxim de dos anys més (d’any en any), i l’AMB revisarà periòdicament el nombre de vehicles associats a cada llicència. Aquesta convocatòria i les bases corresponents han estat fruit de la Taula Metropolitana de la Moto Elèctrica Compartida, on van participar 60 entitats.
Identificació metropolitana, codi de bones pràctiques, comissió tècnica i règim sancionador
Cada empresa tindrà la seva pròpia app i les seves pròpies tarifes. En aquest sentit, l’AMB només en regula l’ús i preserva l’espai públic. No obstant això, la disponibilitat de motos també es podrà visualitzar a les aplicacions AMB Mobilitat i SMOU.
Tant les motos com els cascs porten una identificació metropolitana. Concretament, el logo de l’AMB de la moto compartida. La resta de la moto i el casc tenen els colors, tipografies i dissenys que cada empresa hagi decidit.
A banda, l’AMB ha creat una comissió tècnica, formada per tècnics d’aquest organisme, dels municipis i de les empreses operadores, que farà seguiment del desplegament i, coordinadament amb les policies locals, vetllarà pel bon ús de la moto compartida en el marc de la regulació i la seguretat viària. A més, tots els operadors s’han adherit al codi de bones pràctiques de seguretat viària de l’AMB.
Les Bases reguladores també preveuen un règim sancionador específic, que regula la gravetat de les infraccions i els mecanismes de revocació i reassignació de les llicències revocades entre els operadors actius, sempre seguint l’ordre establert per sorteig.
Les llicències atorgades estan subjectes a una taxa de l’AMB per a la gestió anual de la llicència (45 €/vehicle l’any) i a les taxes per a l’aprofitament especial de l’espai públic de cada municipi, segons les ordenances municipals corresponents.